tento blogísek je úplně na changu

Zase jedna podvodná SEO technika?

30. října 2005 v 15:51 | Timy |  internet
Na jakpsatweb proběhla poměrně zajímavá diskuse, jestli může být web penalizován za to, že používá extrémně malé a nekontrastní písmo, ve kterém jsou v podstatě všechna důležitá klíčová slova pro daný web.

Podívejte se na web TipTyre, abyste věděli, o čem bude řeč. Přímo pod hlavním nadpisem "Úvodní stránka" jsou dva podivné šedé pruhy, které, když se pořádněji podíváte, jsou písmenka a slova a dohromady dávají poměrně zajímavý SEO obsah:

TipTyre.cz - internetový obchod s pneu, pneumatiky, protektory pro osobní automobily, dodávky a vozy 4x4 offroad. Pneu pro sport, tuning a terén. Největší prodejce zahraničních protektorů v ČR. Top kvalita za super ceny. Velkoobchod pro pneuservisy.

Přijde mi to hodně zvláštní. K čemu tam asi ten text je? Běžný uživatel ho nemá šanci přečíst, ani když si ve Firefoxu text zvětším, tak ho pořád nepřečtu. Písmo je extrémně malé a ještě ke všemu je volena hodně nekontrastní barva vzhledem k pozadí. Odhaduji, že naprostá většina uživatelů si toho textíku ani nevšimne. Tak k čemu tam asi je?

Ještě mě napadá, že by tam text mohl být kvůli přístupnosti, ale to je opravdu hodně nepravděpodobné. Nemyslím si, že tento text je zrovna ideální pro někoho, kdo používá hlasové čtečky a hlavně kdyby to bylo kvůli přístupnosti, tak tam ten text nebude vidět vůbec, ale bude přes css vypozicován někam pryč.

Takže už zbývá pouze SEO, respektive nekalé SEO. Mně osobně to přijde jako obyčejné přechcávání, nejde použít vhodnější slovo. Není to klasické nekalé SEO jako třeba <div>, ale efekt na vyhledávač by to mělo mít stejný, jenom se hůře dokazuje, že to je nekalá SEO praktika, narozdíl právě od display:none, kde to většinou bývá evidentní. Mimochodem display:none se na té stránce objevuje také, s úplně stejným obsahem jako je v tom miniaturním textu.

Ještě je poměrně zajímavé, že se tento text vůbec nemá vytisknout (viz předchozí div s class="noprint"), takže informace obsažené v tomto textu asi přece jenom tak důležité pro uživatele nebudou.

Pokud je na stránce text, který není určen běžnému uživateli (ani neběžnému), ale je tam vyloženě kvůli SEO, měl by být web nějakým způsobem postihnut, tady se podle mého názoru není o čem bavit. Netuším, jak je tento způsob starý či zaběhnutý, já jsem si ho všiml poprvé na tomto webu.

Docela chápu, proč zvolili tuto metodu, protože až se na to přijde, tak majitelé mohou s klidným svědomím prohlásit, že text není nijak zneviditelněn, že na stránce přeci je. Že už ho nikdo z uživatelů nedokáže přečíst, to je přece druhořadá věc. Navíc také nikde není psáno, jak malé písmo může být, aby to nebylo považováno za nekalou SEO praktiku (tedy alespoň pokud já vím).

Já bych to řešil stejně jako webzdarma, kde je jasné, že reklama na stránkách musí být a nesmí být nijak schovaná, úvodní stránka se nesmí po vteřině přesměrovat na jinou stránku apod. A pokud se adminům něco nelíbí, prostě se nikoho neptají, smažou účet a hotovo. A potom si postižený webmaster může stěžovat jak chce, že ta reklama byla jenom trochu posunutá, že vlastně byla vidět atd.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 zimmi zimmi | Web | 30. října 2005 v 16:03 | Reagovat

Zajímavý přitom je, že ten text tam docela zapadá a firmu myslím vystihuje, takže klidně mohl být normálním fontem.

2 Timy Timy | 30. října 2005 v 23:34 | Reagovat

Tenhle text se podle mě spíše hodí do nějakého katalogu, ale ne přímo na web. Tohle prostě je SEO text...

3 CrazyDog CrazyDog | 6. ledna 2006 v 22:41 | Reagovat

No ze by byl text necitelny se mi taky nezda i kdyz souhlasim z predchozich hlasek. Asi mam dobre oci, protoze jsem si ho hned vsiml a chvili jsem musel premyslet o jakym textu bylo mluveno a mam LCD monitor, ktery taky pekne zobrazuje :/. Jinak souhlasim...

4 Fingon Fingon | Web | 19. ledna 2007 v 12:18 | Reagovat

Dobry den,

odkdy je prosim Vas display:none nekala SEO praktika? Vzdyt se to normalne pouziva spolu s javascriptem na rozbalovaci casti stranky. Napriklad Nadpis H1 a po kliknuti na nej se zobrazi obsah tohoto tematu. Vypada to efektne a je to taky prakticke. Tudiz nevidim duvod proc penalizovat display:none vseobecne.

Fingon.

5 Fingon Fingon | Web | 20. ledna 2007 v 0:18 | Reagovat

Proste zas naky amater co si necha delat blog a pak fusuje do neceho cemu ani sam nerozumi... Cascading style sheets napriklad ze..

6 Timy Timy | 21. ledna 2007 v 15:53 | Reagovat

Fingon: Tím bylo myšleno, že pokud někdo skryje text, který je určen jen vyhledávačům, pomocí display:none, je to evidentní. Pokud někdo to samé udělá pomocí menšího písma, může se ještě vymlouvat...

Komentáři č [5] nerozumím...

7 Fingon Fingon | Web | 22. února 2007 v 18:19 | Reagovat

OMG to si snad delas prdel!! Ty tomu ale naprosto nerozumis proboha a to dokazuje i muj komentar cislo 5 : Proste zas naky amater co si necha delat blog a pak fusuje do neceho cemu ani sam nerozumi... Cascading style sheets napriklad ze... Tak kdyz tomu nerozumis tak se prestan dopr. vymlouvat a psat tu neco!!

Aby to pochopil i takovej laik jako ty tak znova a pomalu.

CSS vlastnost display: none se ve velke mire vyuziva u javascriptovych menu, ktere tak rad pouzivas na milionech strankach. Kde najedes mysi ci kliknes na polozku menu a ona se ti rozbali ty mozku!! OMG....

No a je to presne naopak nez si rekl. Kdyz nekdo neco napise malym pismem aby to neslo precist tak TO JE PRAVE podvodna SEO praktika ty inteligente!! Protoze to navstevnikovi nic neda a robot to zaindexuje..

Priste nez se zacnes fusovat do CSS a delani stranek obecne ty experte tak se nauc problematiku ok? To ze si si nechal udelat blog na blog.cz jak naka lama je toho dukazem.

Mej se a vem si to k srdci. Odhaduju te tak na 16 let. ;-)

8 Timy Timy | 25. února 2007 v 22:13 | Reagovat

[7] Ok, budeme si tady honit ego, já na to mám zrovna náladu :-).

Takže mám dvacet let. Kaskádové styly znám ty bezchobotnatá chobotnice, udělal jsem třeba tenhle web matematika.havrlant.net (btw asi druhý nejnavštěvovanější web o matematice u nás a přitom 99% návštěv tvoří odkazy z fulltextového vyhledávání, takže ta stránka je nejspíše dobře optimalizovaná ;-)) nebo tenhle www.semantika.name (btw zvláštnost tohoto webu je, že tam není ani jeden div nebo span a samozřejmě tam nemám tabulkový layout, asi fakt neznám kaskádové styly). A co třeba atd.havrlant.net? Zvláštností tohoto webu zase je, že je agregován na weblogy.cz, kde jsou ti nejlepší blogeři píšící o webu ;-).

Nevím kde si přišel na to, že se mi líbí vyskakovací menu. Nelíbí. Špatný odhad, doporučuji nepouštět se na dráhu psychologa, nevydělal by sis ani na suchej chleba. Mimochodem pochybuji, že se zrovna display:none používá když najedu myškou na položku menu a ona se rozbalí. Display:none se spíš použí když odstrčíš myšku jinam a položky se ti schovají. Stavíš-li běžně menu tak, že po najetí na položku menu se mi menu ztratí, doporučuji nepouštět se ani na dráhu webdesignera.

Také by ses asi neužil jako novinář, protože máš velmi špatné pochopení psaného textu. Napsal jsem: "Tím bylo myšleno, že pokud někdo skryje text, který je určen jen vyhledávačům, pomocí display:none, je to evidentní. Pokud někdo to samé udělá pomocí menšího písma, může se ještě vymlouvat..." Což znamená (také píši pomalu, protože existuje šance, že neumíš číst rychle, tak abys to stíhal): Pokud někdo skryje text pomocí display:none s tím, že do obsahu elementu umístí spoustu klíčových slov pro vyhledávač, je téměř jisté, že se jedná o podvod, protože 99% návštěvníků ten text prostě nevidí. Dále ta věta říká, že pokud udělá to samé se zmenšeným písmem, je to také podvodná technika, ale majitel stránek se může vymluvat, protože zmenšený text uživatel vidí. Přečte jej možná těžko, ale vidí ho. Takže abych to zopakoval - ta věta říká, že zmenšený text plný klíčových slov je také podvodná technika, akorát se majitel stránek může lépe vymlouvat (což mu ale asi nepomůže). Reakce ve čtvrtém odstavci je tedy zcela mimo mísu, vlastně stejně jako celý minulý komentář. Ony i ty předchozí komentáře jsou mimo mísu. Vlastně akorát ty jsi úplně v míse.

Já problematice rozumím. Já ano, ty budeš patrně jeden z těch mýtotvorců, co věří takovým pohádkám, jako že když máš na stránce více nadpisů H1, že tě Google vyřadí z indexu nebo že když máš na stránce odkaz vedoucí na tu samou stránku, tak tě Google strašlivě penalizuje, ale já už jsem o několik kolimetrů znalostí dál...

K srdci jsem si to nevzal, nevidím důvod, proč si k srdci pouštět výplod nějaké třikrát přeoperované ženy. Kdyby ti při těch třech operacích poškodili i mozek, což je podle tvého vystupování více než pravděpodobné, radši tě ještě explicitně upozorním na to, že ta třikrát přeoperovaná žena jsi ty.

9 Markus Markus | 22. června 2007 v 0:20 | Reagovat

Kua, jak decka na pisku :D ...ale jsem na strane autora clanku ;)

10 alda alda | Web | 2. července 2007 v 21:16 | Reagovat

Kámo ty umíš sloh líp než já

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama