tento blogísek je úplně na changu

Chybová stránka

4. října 2005 v 15:48 | Timy |  použitelnost na webu
Martin Snížek už včera napsal pěkný článek o chybových hláškách obecně, já bych zde však zmínil pár slov přímo o chybové stránce webu.

Chybovka (404) je stránka, která se uživateli zobrazí, když na vašem webu zadá špatnou (neplatnou) adresu. Pokud nevíte jak stránku vytvořit, podívejte se například na Jaryho web nebo na jakpsatweb.

Teď už k tomu, co by měla stránka obsahovat.

Je dobré, když je chybová stránka zhotovena ve stejném designu jako zbytek stránky. Měla by obsahovat všechny základní rysy a prvky webu jako je například logo, nadpis, menu, patičku, apod. Pokud se na chybovou stránku uživatel dostane z úplně jiného webu, měl by z ní poznat, o jakou stránku se jedná (aneb stále platí zásady mého předchozího článku - Kde to sakra jsem?!). Právě proto jsou špatné stránky, které obsahují pouze prostý text oznamující chybovou stránku. Ale zase platí první zásada použitelnosti - používat zdravý rozum. Nic se nesmí přehánět, takže u velkých webů by se některé prvky dokonce měly vypouštět, aby se chybová stránka nenačítala zbytečně dlouho (např. různé katalogy, zpravodajské web apod.).

Uživatel musí být důrazně upozorněn na to, že se dostal na chybovou stránku. Nejlépe textem "Požadovaná stránka nebyla nalezena" nebo zkráceně "Stránka nenalezena". Tento text by pak měl být jednak v titulku stránky, ale především na samotné stránce, nejlépe jako h1 nadpis, případně h2, pokud je nadpis h1 název webu.

To samozřejmě není všechno. Měla by následovat omluva - tím nikdy nic nezkazíte - kde stručně a jasně vysvětlíte, že stránka na tomto webu nebyla nalezena. Jak už zmiňuje Martin Snížek, důležité je podat řešení. Nabídněte uživateli nějakou alternativní cestu, kde může najít, co původně hledal. To znamená poslat ho na úvodní stránku webu nebo třeba nasměrovat ho na vyhledávací formulář (pokud ho tedy máte). Další varianta je například odkaz na přehlednou mapu webu. Můžete také vyzvat uživatele, aby zkontroval zadanou adresu, jestli se tam nevyskytuje nějaký jasný překlep.

Na chybovou stránku se uživatel dostane zpravidla buď zadáním špatné adresy nebo kliknutím na špatný odkaz. Ten může být buď někde na cizím serveru nebo také na vašich stránkách. Není proto od věci požádat uživatele, aby vám - v případě že kliknul na špatný odkaz právě na vašem webu - poslal upozornění na chybný link.

Poměrně zajímavé řešení zvolil seznam.cz. Při zadání nějaké neexistující adresy se dostanete na normální chybovou stránku, která se vám ale po několika vteřinách sama přesměruje na hlavní stránku seznamu. Zajímavé řešení, jen mi tam chybí jedna věc - upozornění na přesměrování. Nemám rád, když se mi stránka sama od sebe přesměruje, aniž bych o tom věděl nebo aniž bych cokoliv udělal (což mimo jiné odporuje pravidlům přístupnosti, konkrétně bodu 7).

Samozřejmě můžete používat i další chybové stránky, nejenom 404. Vhodná je určitě vlastní chybovka na chybu 403 Forbidden.

Na konec pár příkladů, jak by to mělo a jak by to nemělo vypadat:
pristupnost.nawebu.cz/baf.html - takhle by to rozhodně vypadat nemělo:-)
visaci.cz/baf.html - takhle také ne... tedy alespoň na seriozních stránkách
www.h1.cz/baf.html - takhle už by to vypadat mělo
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Martin Snížek Martin Snížek | Web | 5. října 2005 v 8:16 | Reagovat

Ještě bych dodal odkaz na článek na ALA, který se tímto tématem již dříve zabýval:

http://www.alistapart.com/articles/perfect404/

2 timy timy | E-mail | Web | 5. října 2005 v 22:02 | Reagovat

Martin Snížek: díky za link, v zahraničních webech se moc nevyznám:-/

3 Šlaha Šlaha | Web | 12. října 2005 v 17:12 | Reagovat

Moc nesouhlasím s tím, že by stránka 404 měla obsahovat to, co jiná stránka webu. Podle mě by 404 měla být co nejjednodušší, aby se co nejrychleji načetla. K čemu na ni cpát loga a podobně?

4 Šlaha Šlaha | Web | 12. října 2005 v 17:12 | Reagovat

Moc nesouhlasím s tím, že by stránka 404 měla obsahovat to, co jiná stránka webu. Podle mě by 404 měla být co nejjednodušší, aby se co nejrychleji načetla. K čemu na ni cpát loga a podobně?

5 Šlaha Šlaha | Web | 12. října 2005 v 17:13 | Reagovat

Moc nesouhlasím s tím, že by stránka 404 měla obsahovat to, co jiná stránka webu. Podle mě by 404 měla být co nejjednodušší, aby se co nejrychleji načetla. K čemu na ni cpát loga a podobně?

6 Šlaha Šlaha | Web | 12. října 2005 v 17:13 | Reagovat

Moc nesouhlasím s tím, že by stránka 404 měla obsahovat to, co jiná stránka webu. Podle mě by 404 měla být co nejjednodušší, aby se co nejrychleji načetla. K čemu na ni cpát loga a podobně?

7 Šlaha Šlaha | Web | 12. října 2005 v 17:14 | Reagovat

Ježiši! Mně to nějak nefungovalo a teď je to tu třikrát navíc...

8 timy timy | E-mail | Web | 12. října 2005 v 19:31 | Reagovat

Už jsem si myslel, že se tady za mými zády rozhořela opravdu pekelná diskuse:-)

Tak logo (pokud je dělané přes css) se stejně načítá jako poslední. A pokud se uživatel nedozví kde je, stejně nejspíš poputuje na homepage a bude si to muset stáhnout všechno. Ale jak jsem psal, nesmí se to přehánět, seznam taky na chybové stránce nemá hned celý katalog:-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama